19/05/2024

Ανακοίνωση του ΔΣ της Ένωσης για τις εξετάσεις PISA

Η κυβέρνηση για τρίτη χρονιά έρχεται να υλοποιήσει τις εξετάσεις διαγνωστικού τύπου σε Δημοτικά και Γυμνάσια, τη λεγόμενη ελληνική PISA, που λειτουργεί συμπληρωματικά στο αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο της «αξιολόγησης» σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών, για να προωθηθούν όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί σχεδιασμοί, όπως η κατηγοριοποίησή τους, η προώθηση δεξιοτήτων αντί της ουσιαστικής – δημιουργικής γνώσης, το "Εθνικό Απολυτήριο" κλπ. Ως γονείς διαβάζουμε και ακούμε τις διαμαρτυρίες των εκπαιδευτικών για το θέμα. Νιώθουμε ήδη τι θα πει κατηγοριοποίηση των σχολείων και των μαθητών και κάθε μέτρο της κυβέρνησης που την εντείνει μας βρίσκει αντίθετους. Γιατί η κατηγοριοποίηση οδηγεί σε κλείσιμο σχολείων, σε πιο φτωχή εκπαίδευση για τους πολλούς, σε όξυνση των ήδη υπαρχόντων ανισοτήτων που το σχολείο θα έπρεπε να αμβλύνει, ώστε να έχουν ισότιμα, όλα τα παιδιά, ολόπλευρη και ολοκληρωμένη ουσιαστική μόρφωση μέσα στο δημόσιο σχολείο. Εξάλλου, οι πρόσφατες εξαγγελίες του πρωθυπουργού για το λεγόμενο «ψηφιακό σχολείο» όπου φέρνει αντί για προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, τηλεκπαίδευση για τα απομακρυσμένα σχολεία και αντί για έγκαιρη και ολοκληρωμένη ενισχυτική διδασκαλία μέσα από τη διά ζώσης παιδαγωγική επαφή εκπαιδευτικού - μαθητή, ψηφιακά φροντιστήρια, είναι τρανταχτή απόδειξη. Ακόμα και το επιχείρημα ότι αυτές οι εξετάσεις γίνονται για να βελτιωθούν προβλήματα και παθογένειες του σημερινού σχολείου έχει καταρριφθεί στην πράξη. Τόσα χρόνια εξάλλου γίνονται οι εξετάσεις PISA του ΟΟΣΑ και σε τίποτα δεν βελτιώθηκε το σχολείο, όπως αποδεικνύει και η διεθνής πείρα. Αντίθετα, οι συνταγές που προτείνει ο ΟΟΣΑ ακολουθούνται και το σχολείο γίνεται όλο και χειρότερο: «Μπουκώνονται» τα προγράμματα σπουδών με πολλαπλές πληροφορίες, αλλά κυριαρχεί η ημιμάθεια. Τα αποτελέσματα από τις δυο προηγούμενες χρονιές έδειξαν τα προβλήματα στις επιδόσεις και το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών, αλλά η απάντηση της κυβέρνησης ήταν συνεχίζουμε στον ίδιο δρόμο... Έτσι, στα προγράμματα σπουδών διαφορετικά γνωστικά πεδία, που θα έπρεπε να συλλειτουργούν, πορεύονται ανεξάρτητα και αποσπασματικά, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει αρμονική επίδραση στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και της συνείδησης. Δεν θέλουμε αυτό το σχολείο για τα παιδιά μας! Το υπουργείο Παιδείας αντί να λύσει τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχολείο σήμερα, όπως αυτά των υποδομών, των ελλείψεων σε μόνιμο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, αντί να μειώσει τους μαθητές ανά τάξη, μεταβιβάζει τις ευθύνες από τη δική της πολιτική και διαχρονικά των κυβερνήσεων στην εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς. Συνεχίζει την πολιτική της κατηγοριοποίησης και ενθαρρύνει τα παιδιά μας σε έναν στείρο ανταγωνισμό που τελικά οδηγεί στην υποβάθμιση της δημόσιας Εκπαίδευσης και μετατρέπει τη γνώση και την αξία της σε μια μετρήσιμη δεξιότητα. Είμαστε αντίθετοι και προτείνουμε στους συλλόγους γονέων να συνταχθούν με τους εκπαιδευτικούς για να μην πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις τύπου PISA.