01/03/2020

''ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΣΕ ΝΕΕΣ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ''

Την Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2020 έλαβε χώρα ομιλία-συζήτηση  με θέμα:΄΄ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ – ΙΣΟΤΙΜΙΑ ΠΤΥΧΙΩΝ ΚΟΛΛΕΓΙΩΝ-ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ  ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ΄΄που διοργάνωσε η Ένωση Γονέων της 5ης ΔΚΑ στην αίθουσα εκδηλώσεων των 174 & 25 Δημοτικών Σχολείων Αθηνών. Εισηγητής του θέματος ο ΠΑΥΛΟΣ ΧΑΡΑΜΗΣ εκπαιδευτικός- ερευνητής ενώ στην εκδήλωση παρευρέθηκαν από την Γ ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ ο κ. Μπάμπης Κοκλας, από την Ομοσπονδία Γονέων Αττικής ο κ. Φίλερης Βαγγέλης, αλλά και εκπρόσωποι και μέλη συλλόγων γονέων & κηδεμόνων  του διαμερίσματός μας.Τη συζήτηση συντόνισε η τομεάρχης για θέματα Λυκείου - Αντιπρόεδρος της Ένωσής μας κα Βάσω Αντωνοπούλου.
Μερικά από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν:

Σημεία-τομές της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης 
Αμφίδρομη διεύρυνση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης/ Το Λύκειο ως ενιαία αυτόνομη μορφωτικά βαθμίδα  Αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης / μαθητείας
Βελτίωση της πρόσβασης στην εκπαίδευση των «αποκλεισμένων» κοινωνικών ομάδων
Υποστηρικτικά μέτρα για τη βελτίωση των επιδόσεων όλων των παιδιών
Ανακούφιση του οικογενειακού προϋπολογισμού ριζική μείωση των δαπανών για εκπαιδευτικές δραστηριότητες
Εκπαιδευτικές προτεραιότητες
Συνολικός και πλήρης ανασχεδιασμός του περιεχομένου σπουδών όλων των βαθμίδων
Ελάφρυνση της ύλης ανάλογα με την ωριμότητα των παιδιών / ριζική ανανέωση των παιδαγωγικών μεθόδων: δημιουργική δραστηριότητα, αυτενέργεια, φιλέρευνο πνεύμα
Προετοιμασία της νέας γενιάς για τις σύγχρονες απαιτήσεις / Δημοκρατικό, ανοιχτό και συμμετοχικό σχολείο

Λύκειο: μια προβληματική (?)βαθμίδα
Η διάγνωση: αφετηρία κάθε θετικής πρωτοβουλίας / Ακύρωση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου  / Διόγκωση των εξωσχολικών φροντιστηρίων / Σύστημα επιλογής με υψηλό βαθμό τυχαιότητας / Υπέρμετρο, εξοντωτικό άγχος παιδιών και οικογένειας / Αμφισβήτηση της προγνωστικής εγκυρότητας του συστήματος πρόσβασης (πέρα από το «αδιάβλητο» των εξεταστικών διαδικασιών)
Α΄ & Β΄ Λυκείου: τάξεις γενικής παιδείας Ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών
35 διδακτικές ώρες / εβδομάδα (25 ώρες για τα εσπερινά)
Γ΄ τάξη Λυκείου 32 διδακτικές ώρες / εβδομάδα  (25 για τα εσπερινά)
4 Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού
Ανθρωπιστικών Σπουδών/ Θετικών Σπουδών /Σπουδών Υγείας/ Οικονομίας και Πληροφορικής
Κατανομή ωρών της Γ΄ Λυκείου
Μαθήματα Γενικής Παιδείας (3 + 6 ώρες) [Θρησκευτικά 1, Φυσική Αγωγή 2, Γλώσσα-Λογοτεχνία 6]
Ειδικά μαθήματα επιλογής (2 ώρες) [Λατινικά, Γραμμικό Σχέδιο, Ελεύθερο Σχέδιο, Ξένη Γλώσσα]
Μαθήματα Ομάδας Προσανατολισμού (18+3 ώρ.)

 Σύστημα πρόσβασης (1). Τμήματα Πρόσβασης με Πανελλαδικές Εξετάσεις και Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης
Δύο βασικοί τρόποι πρόσβασης:
μέσω εισαγωγικών εξετάσεων πανελλαδικών, σε θέματα της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΤΠΠΕ)
Με ολοκλήρωση των απολυτήριων εξετάσεων της Γ΄ Λυκείου, στα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) (+ ειδικά μαθ.)
Στρατιωτικές Σχολές, Ακαδ. Εμπ. Ναυτ.= μόνο μέσω πανελλαδικών (+ ειδικές προϋποθέσεις & όροι)

Σύστημα πρόσβασης (2).  Διαδικασία προσδιορισμού ΤΕΠ και ΤΠΠΕ
Ο προσδιορισμός των Τμημάτων ως ΤΕΠ/ΤΠΠΕ μεταβάλλεται κάθε έτος, ανάλογα με τις υποβαλλόμενες δηλώσεις
Ως την 30ή Ιουνίου συμπληρώνεται Α΄ δήλωση προτίμησης με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων τμημάτων. Η δήλωση είναι υποχρεωτική.
Κριτήριο προσδιορισμού ΤΕΠ: το σύνολο των προτιμήσεων για ένα Τμήμα να είναι μικρότερο ή ίσο με τις διαθέσιμες θέσεις του.
Οι διαθέσιμες θέσεις δεσμεύονται προσωρινά. / Αλλαγή Ομάδας Προσανατολισμού: Συνέπειες

Σύστημα πρόσβασης (3). Τελική επιλογή ΤΕΠ με δήλωση τον Φεβρουάριο
Αν δεν προκύψει ΤΕΠ με την Α΄ Δήλωση, η εισαγωγή γίνεται μόνο μέσω Πανελλαδικών
Αν προκύψει τουλάχιστον ένα ΤΕΠ, γίνεται τελική και αμετάκλητη δήλωση τον Φεβρουάριο, οπότε:
                - ή γίνεται αποδεκτή η εισαγωγή σε ΤΕΠ
                - ή απορρίπτεται και απομένουν μόνο οι πανελλαδικές.
Τυχόν θέσεις των ΤΕΠ που παραμένουν κενές μετά τις δηλώσεις Φεβρουαρίου αποδεσμεύονται

Σύστημα πρόσβασης (4). Η διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων
Μετά την ολοκλήρωση των πανελλαδικών συμπληρώνεται μηχανογραφικό
Επιλέγονται τμήματα που περιλαμβάνονται στο επιστημονικό πεδίο, ανεξάρτητα από τις επιλογές στην Α΄ Δήλωση
Κριτήριο επιλογής:
                - 90% ο Μ.Ο. στα 4 μαθήματα των πανελλαδικών
                - 10% ο βαθμός απολυτηρίου της Γ΄ τάξης ΓΕΛ
(Κατ’ εξαίρεση για το ακαδ. έτος 2020-21 δεν υπολογίζεται ο βαθμός απολυτηρίου Γ΄ τάξης)

Σύστημα πρόσβασης (5). Ειδικά μαθήματα και πρακτικές δοκιμασίες
Όπου απαιτούνται ειδικά μαθήματα/δοκιμασίες:
Η εξέτασή τους γίνεται μόνο πανελλαδικά Ελάχιστο απαιτούμενο είναι το μισό της ανώτερης βαθμολογίας.  Ο βαθμός τους πολλαπλασιάζεται με συντελεστή και το γινόμενο προστίθεται στο σύνολο. Η τελική εισαγωγή σε Σχολή/Τμήμα γίνεται με τη σειρά του Μηχανογραφικού. Ιδιαίτερες ρυθμίσεις αφορούν επιπλέον σχολές με ειδικό χαρκτήρα (π.χ. Σχολές Καλών Τεχνών)

Σύστημα πρόσβασης (6). Οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών:
είτε μετέχουν σε ποσοστό 10% στις θέσεις εισακτέων κάθε Σχολής/Τμήματος χωρίς νέα εξέταση, με υποβολή μηχανογραφικού, με βάση την τελευταία συνολική βαθμολογία τους για πρόσβαση (αν είχαν συμμετάσχει σε πανελλαδικές, και μόνο για τα δύο επόμενα έτη, με καταμερισμό 60% : 40%).
είτε συμμετέχουν κανονικά σε πανελλαδικές οποτεδήποτε
είτε (για αποφοίτους ΕΠΑΛ κ.λπ.) συμμετέχουν σε πανελλαδικές με το ειδικό ποσοστό και τους όρους που ισχύουν για την κατηγορία αυτή

Σύστημα πρόσβασης (7). Με απόφαση του υπουργού ορίζονται:
ο χρόνος υποβολής Α΄ δήλωσης προτίμησης των αποφοίτων Β΄ τάξης, η διαδικασία υποβολής, ο μέγιστος αριθμός προτιμήσεων τμημάτων, ο τρόπος επεξεργασίας των προτιμήσεων κ.λπ. / πότε και πώς θα υποβληθούν οι αιτήσεις συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις, το μηχανογραφικό κ.λπ. / ο τρόπος υπολογισμού του συνολικού αριθμού μορίων εισαγωγής (βαθμοί πανελλαδικών + απολυτήριο)


Πρόσφατες αποφάσεις σχετικά με το Λύκειο και την πρόσβαση
Διατηρείται η δομή του Λυκείου και το σύστημα πρόσβασης, αλλά καταργείται η δυνατότητα που παρείχαν τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης
Καταργούνται τα νεοϊδρυθέντα διετή τμήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης των πανεπιστημίων
Αναστέλλεται η λειτουργία των πανεπιστημιακών τμημάτων που ιδρύθηκαν με τις συνενώσεις στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Ψηφίστηκε η επαγγελματική εξίσωση των τίτλων των κολεγίων με εκείνους των πανεπιστημίων